گواهینامه صلاحیت مهندسین مشاور چیست؟

گواهینامه صلاحیت مهندسین مشاور چیست؟

رتبه بندی و گواهینامه صلاحیت مشاوره برای شرکت های مهندسین مشاور اهمیت فوق العاده ای دارد. این رتبه بندی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می شود که مدیران شرکت پس از ثبت شرکت، برای انجام خدمات مطالعات، مشاوره، طراحی و نظارت بر پروژه های عمرانی و غیرعمرانی باید اخذ کنند. رتبه بندی در سه پایه 1 الی 3 انجام می شود. رتبه بندی مشاوران یکی از اولویت های شرکت های مهندسین مشاور برای شرکت در مناقصه های دولتی و خصوصی است. با اخذ گرید مشاوره شانس موفقیت در مناقصات افزایش پیدا می کند.

شرکت مهندسین مشاور

انواع رتبه مشاور:

مهندسین مشاوره به دو گروه مشاوران حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند. شخصیت‌های حقیقی (افراد حقیقی با مدرک تحصیلی حداقل لیسانس و با ضریب اولویت یک) و حقوقی (شرکت‌ها) جهت اخذ رتبه و تایید صلاحیت مشاوره فنی باید یک سری شرایط عمومی را احراز کنند.

رتبه‌ بندی مشاور در گروه‌های زیر امکان‌پذیر است. هر یک از این گروه‌ها  شامل تخصص‌های گوناگونی هستند که در نهایت اخذ رتبه‌ بندی مشاور بر اساس همین تخصص‌ها صورت می‌پذیرد.

  • گروه شهرسازی و معماری
  • گروه راه و ترابری
  • گروه مهندسی آب
  • گروه مطالعات کشاورزی
  • گروه انرژی (تخصص تولید نیرو، تخصص انتقال نیرو و تخصص توزیع نیرو)
  • گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • گروه صنعت
  • گروه معدن
  • گروه نفت و گاز
  • گروه مطالعات آماری
  • گروه میراث فرهنگی
  • گروه خدمات مدیریت
  • گروه خدمات برنامه‌ریزی و اقتصاد
  • گروه تخصص‌های مشترک

 

عوامل موثر بر رتبه بندی مشاوران:

الف- نیروی انسانی متخصص

ب- تجربه کاری شرکت

پ- ساختار مدیریتی

ت- امکانات پشتیبانی

 

شرایط اخذ رتبه سه مشاور:

شرکت های مهندسین مشاور برای دریافت رتبه سه نیازی به داشتن تجربه کاری ندارند اما حضور تمام وقت سه نفر امتیازآور با حداقل مدرک کارشناسی و منطبق با جدول 2 آیین نامه تشخیص صلاحیت مهندسین مشاور و اصلاحیه آن، الزامی است. همانطور که گفته شد این افراد با حداقل 3 سال تجربه کاری مفید در تخصص موردنظر را داشته باشند.

 

شرایط اخذ رتبه دو مشاور:

در رتبه دوم، تعداد افراد بر اساس تخصص موردتقاضا تعیین می شود. بطور مثال در تخصص تاسیسات آب و فاضلاب به یک نفر کارشناس با عنوان سرگروه، یک نفر به عنوان افراد فنی الزامی امتیازآور و دو نفر کارشناس برای سایر افراد فنی نیاز است.

برای دریافت رتبه دو مشاور، تجربه کاری شرکت متقاضی از دیگر شروط است. بر اساس تخصص های متفاوت، حداقل امتیاز تجربه کاری متفاوت است. در تخصص های گروه مهندسی آب بغیر از سدسازی حداقل تجربه کاری موردنیاز 150 می باشد.

شرایط اخذ رتبه یک مشاور:

رتبه یک بالاترین رتبه مشاور می باشد. شرکت های متقاضی پایه یک حسب مورد بایستی علاوه بر کسب امتیاز تجربه کاری موردنیاز، حداقل یک پروژه شاخص در زمینه طراحی (پایه یا تقضیلی) با موضوع محوری و اصلی تخصص مربوطه ارائه نمایند. مبلغ پروژه شاخص پس از تعدیل بایستی بیش از 75 درصد حق الزحمه پایه دو تخصص مربوطه در سال 92 باشد. در صورت پائین تر بودن مبلغ پروژه معرفی شده، ملاک عمل تشخیص فنی امور نظام اجرایی طرح ها خواهد بود.

 

حداقل امتیاز موردنظر برای اخذ رتبه مشاور:

سازمان برنامه و بودجه برای رشته های مختلف، حداقل امتیازهای متفاوتی در نظر گرفته است و آن ها را سه جدول ارائه کرده است.

تخصص های گروه یک مشاور:

معماری داخلی- فضای سبز- ژئوتکنیک- سازه- تأسیسات برق و مکانیک- ژئوفیزیک- محیط زیست- زمین شناسی- بازرسی فنی- خدمات کامپیوتری- گروه خدمات مدیریت- خدمات اقتصاد- ایمنی و کاهش خطرات و پدافند غیرعامل- ترافیک و حمل و نقل- نقشه برداری- سیستم های اطلاعات جغرافیایی- هواشناسی- مقاوم سازی

لیست مهندسین مشاور رتبه 2- شرکت آب برهان

تخصص های گروه دو مشاور:

شهرسازی- ساختمان های آموزشی، ورزشی، بهداشتی و درمانی، مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و نظامی- ساماندهی و توامندسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی- طراحی شهری- راهسازی- راه آهن- فرودگاه سازی- بندرسازی و سازه های دریایی- شبکه های آبیاری و زهکشی- تأسیسات آب و فاضلاب- حفاظت و مهندسی رودخانه- کشاورزی، منابع طبیعی و دامپروری- شیلات و آبزیان- گلخانه و مجتمع های گلخانه ای- گروه ارتباطات و فناری اطلاعات- مطالعات جغرافیایی و برنامه ریزی فضایی- گروه میراث فرهنگی- گروه مطالعات آماری- گروه معدن- خدمات برنامه ریزی آموزشی و توسعه منابع انسانی

شرکت مهندسین مشاور

تخصص های گروه سه مشاور:

سدسازی- گروه نفت و گاز- گروه انرژی- گروه صنعت- اتوماسیون صنعتی

جامعه مهندسین مشاور

بر اساس گروه بندی فوق، هر پایه باید حداقل امتیازی جهت دریافت آن را داشته باشد. حداقل امتیازها مربوط به گروه یک می باشد. امتیاز کلی برای دریافت یکی از پایه ها در رتبه بندی مشاوران بر اساس فرمول زیر محاسبه می گردد:

(امتیازساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی+ امتیاز تجربه کاری+ امتیاز نیروی انسانی)* ضریب ارزشیابی= امتیاز کل

امتیاز نیروی انسانی متخصص بر اساس مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی و تجربه کاری افراد در همان تخصص مورد نظر می باشد.

امتیاز تجربه کاری افراد  در تخصص مربوط، پس از جمع کل حق الزحمه دریافتی و اعمال ضریب تعدیل مربوط به سال دریافت حق الزحمه محاسبه می شود. در محاسبه تجربه کاری، سوبق 24 سال گذشته محاسبه می شود.

امتیاز ساختار مدیریت و امکانات پشتیبانی برای هر پایه متفاوت می باشد که بر اساس لوازم، ماشین آلات، دفتر شرکت و ... محاسبه می شود.

ضریب ارزشیابی مشاوران در نخستین دوره تشخیص صلاحیت مساوی یک در نظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است استفاده از اولویت های بالا به جای اولیت های پایین تر به شرط عدم تکراری بودن مدارک اولویت پایین تر، برای یکبار در هر تخصص امکان پذیر است.

مدیرعامل می تواند جزو افراد امتیازآور نباشد ولی باید امتیاز معادل اولویت اول را دریافت کند.

استفاده از اعضای هیئت مدیره و افراد بازنشسته، تنها یک نفر برای هر تخصص امکان پذیر است.

 

تخلفاتی که موجب لغو یا تعلیق رتبه مشاوران می شود:

  • ارائه اطلاعات خلاف واقع در مراحل تشخیص صلاحسیت یا ارجاع کار
  • عدم ارائه گزارش وضعیت تمامی کارهای در دست اجرا و نتایج حاصل از انجام خدمات به سازمان
  • عدم جایگزینی فرد مناسب در مدت سه ماه در صورت خروج فرد امتیاز آور یا مدیرعامل از شرکت
  • هرگاه قصور مشاور در ارائه خدمات منجر به صدور اخطار کتبی یا فسخ قرارداد گردد
  • هرگاه در اثر قصور مشاور در تنظیم اسناد مناقصه و عدم رعایت ضوابط و بخشنامه های سازمان، قرارداد پیمانکار خدشه دار شود
  • پذیرش کار توسط مشاور بیش از ظرفیت مجاز بدون کسب مجوز
  • تخلفات اعلام شده از سوی تشکل ذیربط